V Centre pomoci človeku v Trnave sa naši kolegovia po novom venujú informovaniu a vzdelávaniu klientov v oblasti financií. Kurz finančnej gramotnosti je zameraný na tých klientov, ktorí riešia krízovú situáciu – prišli o bývanie či zamestnanie, alebo sú dlhodobo PN a majú finančné ťažkosti.
Naši poradcovia pristupujú ku každému klientovi podľa jeho individuálnej potreby. Poskytujú napríklad dlhové poradenstvo, nakoľko prax ukazuje, že mnohí tí, ktoré si neplatia svoje splátkové záväzky, žijú v mylnej predstave, že „ak im nikto neklope na dvere, asi na ich splátky zabudli“ alebo si zmenia telefónne číslo a všetko je „vyriešené“. Ide o omyl. Úlohou Maroša Bílika, špecializovaného sociálneho poradcu, je informovať klientov aj o následkoch takéhoto správania, po prípade prebrať možnosti splátkového kalendára či osobného bankrotu.
V rámci projektu Finančná gramotnosť si klienti môžu nechať vypracovať finančnú analýzu. Ide o efektívny náhľad do ich domácej peňaženky. Pomoc stojí na troch základných pilieroch: ubytovanie, práca a jedlo.
„Spomínam si na klienta, ktorý bol pracovitý aj manuálne zručný. Staral sa o neplnoletého syna. Po dlhšej dobe zmenil prácu a popri nej sa mu podarilo privyrábať si fuškami. Prišiel však k zraneniu, ktoré si vyžadovalo dlhodobejšiu liečbu. Z tohto dôvodu ho z novej práce vyhodili, nakoľko bol v skúšobnej dobe. Jeho mesačný rozpočet už nepokryl náklady na bývanie a ani na jedlo. Pomohli sme mu nájsť nové lacnejšie bývanie a dočasne ho charita zásobovala aj potravinami. Po preklenutí tohto nepriaznivého obdobia sa opäť plnohodnotne zamestnal – aj vďaka naším radám a podpore,“ vysvetľuje Maroš Bílik.
Špecializovaný sociálny poradca sa v rámci svojej praxe zaoberá aj navigovaním klienta k efektívnejšiemu hospodáreniu, napríklad pri nákupe potravín, ktoré sú jednou z najväčších položiek rodinných rozpočtov.