Začiatkom letných prázdnin navštívila Trnavskú arcidiecéznu charitu Simona Zacharová, splnomocnenkyňa vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. Cieľom návštevy bolo oboznámenie sa s fungovaním a systémom našej charity ako organizácie, ktorá sa angažuje v materiálovej a potravinovej pomoci.
Dôvodom je spustenie národného projektu, ktorý má pomôcť organizáciám, ktoré majú silu, schopnosť a kompetenciu preberať prebytky z obchodných reťazcov a následne ich distribuovať. Odkázaným ľuďom či rodinám, alebo ďalším organizáciám, ktoré pracujú so sociálne vylúčenými ľuďmi, kam spadá Trnavská arcidiecézna charita.
„Národný projekt reaguje na absenciu pravidiel v oblasti distribúcie potravinovej pomoci. Vybudovanie jednotného, efektívneho a udržateľného systému redistribúcie nepredaných a nevyužitých potravín vhodných na ľudskú spotrebu, ktorý bude dostupný na území celého Slovenska, prispeje k zastaveniu plytvania potravinami v prvovýrobe, potravinárstve, distribúcii a maloobchode, s tým súvisiacej minimalizácii tvorby potravinového odpadu. Súčasne prispeje aj k zmierňovaniu sociálnych rozdielov a následkov chudoby. Aktuálny stav je nevyhovujúci, subjekty zaoberajúce sa touto formou pomoci núdznym narážajú na rôzne praktické a legislatívne prekážky, mnohé problémy musia riešiť svojpomocne a bez významnejšej podpory štátu. To by sa malo implementáciou národného projektu zmeniť,“ vysvetľuje Zacharová.
Systém, ktorého organizácie budú súčasťou, sprehľadní a zjednoduší tok informácií, nastaví jasné legislatívne prostredie a nastaví rámce pre spoluprácu medzi rezortmi a subjektmi z neziskového sektora. Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti je žiadateľom národného projektu, preto je návšteva v teréne prirodzenou súčasťou jeho implementácie. Zástupca riaditeľa Trnavskej arcidiecéznej charity Igor Strýček oboznámil návštevu s aktuálnym fungovaním potravinovej pomoci od reťazcov, až po skladovanie a výdaj, čo je v konečnom dôsledku náročný koordinačný proces.
„Získali sme informácie o tom, ako je náročné koordinovať procesy, manažovať ľudí a súčasne finančne zabezpečiť všetky tieto procesy (mzdové náklady, prenájom skladov, evidovanie a transport potravinovej pomoci, modernú rekonštrukcie Centra pomoci človeku, kde funguje aj výdajňa potravinovej pomoci v Trnave) prakticky bez akejkoľvek podpory. Musím vysoko oceniť, ako v daných podmienkach dokážu pracovníci Trnavskej arcidiecéznej charity popri svojich ostatných aktivitách zabezpečiť distribúciu potravín z reťazcov ľuďom v núdzi na takej vysokej úrovni. Súčasne sme však videli, ako je táto pomoc už na hranici ich kapacít. Preto verím, že prostredníctvom realizácie národného projektu odbremeníme aj pracovníkov Trnavskej arcidiecéznej charity,“ dopĺňa splnomocnenkyňa vlády.
Trnavská arcidiecézna charita vníma návštevu s pozitívnou nádejou. „Projekt potravinovej bezpečnosti konečne zavedie poriadok a systém pre organizácie, ktoré narábajú s potravinami a to je to najdôležitejšie!“ uzatvára Igor Strýček, zástupca riaditeľa TADCH.